ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ- ΣΧΟΛΗ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΑΓΩΓΗΣ - ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ Δ.Ε.
Στο παρόν θεματικό τεύχος δημοσιεύονται έξι συνολικά πρωτότυπες μελέτες/εισηγήσεις στην αγγλική και ελληνική γλώσσα, διακεκριμένων μελετητών που ήταν προσκεκλημένοι σε Συμπόσιο που διοργάνωσε το ΚΕΜΕΙΕΔΕτου ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Κρήτης τον Μάιο του 2019. Στο Συμπόσιο αυτό συμμετείχαν ως εισηγητές ο Michael Apple, Καθηγητής στο Wisconcin Madison των ΗΠΑ, ο Tien-Hui Chiang, Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Zhengzhou της Κίνας και ο Νίκος Παπαδάκης, Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Κρήτης. Ο Αντώνης Χουρδάκης, Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Κρήτης ήταν ο discussant του Συμποσίου και τη Συνεδρία συντόνιζε ο Αναπληρωτής Καθηγητής Κώστας Καρράς. Το Συμπόσιο αυτό ήταν αφιερωμένο στην σχέση Εκπαίδευσης Εκπαιδευτικών και Παγκοσμιοποίησης στον 21ο αιώνα στο πλαίσιο της Κριτικής Παιδαγωγικής και πραγματοποιήθηκε από το Πρόγραμμα Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας του ΠΤΔΕ και του Μεταπτυχιακού Προγράμματος ‘Κριτική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών’ του ΚΕΜΕΙΕΔΕ του Π.Τ.Δ.Ε του Παν/μίου Κρήτης.
Επιπλέον, το θεματικό τεύχος, περιλαμβάνει δύο ακόμη μελέτες που ανήκουν στην ίδια θεματική περιοχή: πρόκειται για τη μελέτη της Antonia Darder, Καθηγήτριας στο Πανεπιστήμιο Loyola των Η.Π.Α, η οποία είχε προσκληθεί στο πλαίσιο του Διεθνούς Συμποσίου με τίτλο ‘Unfrozen Education or How to Relearn’ που πραγματοποιήθηκε από τις 5 έως 27 Οκτωβρίου του 2019 στο ΚΕΜΕΙΕΔΕ του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Κρήτης (Μονάδα Ελένης Γλύκατζη-Αρβελέρ), ενώ η δεύτερη μελέτη, εκείνη της Dr. Rima Apple, αποτελεί εισήγησή της ως προσκεκλημένης διδάσκουσας, στο ίδιο θεματικό πεδίο, στο πλαίσιο του μαθήματος του καθηγητή Αντώνη Χουρδάκη στο ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Κρήτης κατά το ίδιο ακαδημαϊκό έτος, 2018-2019 (Πανεπιστημιούπολη Γάλλου).
Συγκεκριμένα, οι παραπάνω μελέτες εστιάζουν στην σχέση εκπαίδευσης και κοινωνίας στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πραγματικότητας και το ρόλο του κριτικού μελετητή/ακτιβιστή (Apple Μ.), στις Αντιφάσεις της λεγόμενης Επιστημονικής Μητρότητας και στην Πολιτική των Ειδημόνων (Apple R.), στην κοινωνική αλχημεία του κοινωνικού κεφαλαίου στην Κίνα χρησιμοποιώντας ως παράδειγμα τους διευθυντές σχολείων στο θεσμικό τους πλαίσιο (Chiang), στη διδασκαλία ως πράξης Αγάπης βασισμένη στη θεωρία του Πάουλο Φρέιρε, στην Εκπαίδευση, Κατάρτιση, ΔΒΜ και νεανική απασχολησιμότητα στην Ευρώπη (Παπαδάκης) και στην Κριτικο-Πραξιακή Παιδαγωγική βασισμένη στην εμπειρία του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών για την Εκπ/ση Εκπ/κών στο ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Κρήτης (Χουρδάκης).
Στο πλαίσιο αυτό θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τους διακεκριμένους μελετητές για τις σημαντικές μελέτες που μας εμπιστεύθηκαν για την έκδοσή τους στο παρόν θεματικό τεύχος, καθώς και το Περιοδικό του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Κρήτης για την έκδοσή του. Ελπίζουμε ότι το παρόν τεύχος θα συμβάλει σε ένα γόνιμο προβληματισμό αλλά και σε μια δημιουργική συζήτηση για σημαντικά θέματα στο χώρο της Εκπαίδευσης στη προοπτική μιας πιο αλληλέγγυας και πιο ανθρώπινης Κοινωνίας για τον 21ο αιώνα. Εξάλλου, προς την κατεύθυνση αυτή, οι σύγχρονες προκλήσεις στο χώρο της κοινωνίας, της πολιτικής, του πολιτισμού, της οικονομίας και επομένως και της εκπαίδευσης, αναδεικνύουν μια πολυδιάστατη, πολυεπίπεδη και συνεχώς μεταβαλλόμενη κατάσταση στον 21ο αιώνα. Όλες οι κοινωνικές και άλλες αλλαγές έχουν τοποθετήσει την εκπαίδευση σε ένα σταυροδρόμι που κάνουν τον επαναπροσδιορισμό της επιτακτικό και απαραίτητο. Με βάση αυτή τη διαπίστωση, μπορεί κανείς να τονίσει ότι η Παιδαγωγική και μάλιστα η Κριτική Παιδαγωγική, μπορεί να καταθέτει την πρότασή της για την εκπαίδευση με βασικό γνώμονα τη δημιουργία του ‘ανθρώπου-πολίτη’. Παράλληλα, τίθεται ο προβληματισμός για μια Κριτική Παιδαγωγική προσέγγιση της εκπαίδευσης και της κοινωνίας και για την ανάγκη να ‘ξανασκεφτούμε’ την εκπαίδευση, να επαναπροσδιορίσουμε τους σκοπούς και τους στόχους της και το ρόλο του εκπαιδευτικού. Η αναζωογόνηση της έρευνας και της διδασκαλίας στον 21ο αιώνα οφείλει πλέον να αποτελεί μία αναγκαία αλλά και ικανή συνθήκη και για τη σύγχρονη Παιδαγωγική.
Η επιμελήτρια της έκδοσης
Πέλλα Καλογιαννάκη
Καθηγήτρια
ΠΤΔΕ Πανεπιστημίου Κρήτης